سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۶
۰ نفر

جواد آرین‌منش*: ضرورت حساسیت یک نام از یک سو به هویت ملی و ضرورت حفظ نام‌های ایرانی برمی‌گردد و از سوی دیگر به پیشگیری از توطئه‌هایی که در قبال این نوع تغییر نام‌ها مورد توجه استعمارگران و سلطه‌جویان بین‌المللی که قصد چنگ‌اندازی بر اندوخته‌های ملی و منطقه‌ای را دارند، مربوط می‌شود.

 آنها در واقع با این نوع تغییر نام‌ها قصد فتنه‌انگیزی و ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه و در نهایت بهره‌برداری سیاسی و اقتصادی از این‌گونه شیطنت‌ها را دنبال می‌کنند.

خلیج فارس از دوران باستان این نام را با خود داشته است و در واقع گهواره تمدن عالم محسوب می‌شود. این خلیج، بخشی از هویت مردم ایران است و نقش بزرگی در ایجاد تمدن کهن داشته است. همه نقشه‌های تاریخی و اسناد موجود این حقیقت را به اثبات می‌رسانند و حتی آثاری از نویسندگان عرب‌زبان هم وجود دارد که بر نام خلیج فارس صحه می‌گذارد.

در سال‌های اخیرخوشبختانه در مقابل توطئه‌هایی که دشمنان هویت ایرانی در ارتباط با ایجاد نام جعلی خلیج عربی داشتند، اقدامات ارزشمندی در حوزه‌های علمی، تاریخی و... انجام شده است. نمایشگاه‌هایی از اسناد و مدارک در این زمینه برگزار شد؛ به‌عنوان نمونه، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب که غرفه‌ای تحت عنوان خلیج فارس داشتیم. در این غرفه آثار و پژوهش‌هایی که پیرامون خلیج فارس انجام شده بود - و همه آنها گواه صادقی بر نام خلیج فارس است - در معرض نمایش عموم قرار گرفت.

در روزهای گذشته کتابی با عنوان «وصف خلیج فارس در نقشه‌های تاریخی» در بنیاد ایرانشناسی رونمایی شد. در این کتاب مجموعه‌ای از نقشه‌های تاریخی که بیانگر همیشه‌فارس‌بودن این خلیج است، بر اساس پژوهش‌ها منتشر شده است. نام‌گذاری روز دهم اردیبهشت به نام «روز ملی خلیج فارس» هم اقدام مناسبی در این زمینه بوده است.
دولت و مجلس شورای اسلامی نیز در کنار هم فعالیت‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند.

مجلس کارش قانونگذاری است و نظارت. ما در ارتباط با مالکیت خلیج فارس و نام آن نیازمند به قانون نیستیم. مجلس همواره از اقداماتی که دولت و دستگاه دیپلماسی در این زمینه انجام داده پشتیبانی کرده است. البته حمایت از پژوهش‌هایی که برخی دستگاه‌ها در این زمینه می‌خواستند انجام بدهند نیز برعهده مجلس است. در حال حاضر هم حفظ هویت خلیج فارس مورد حمایت جدی مجلس شورای اسلامی است.

خوشبختانه هرگاه از سوی دشمنان با هر نوع تهدیدی اعم از سیاسی، نظامی یا تهدید برای هویت ملی و یا منافع ملی مواجه شده‌ایم، حتی فتنه‌انگیزی دشمنان هم عامل وحدت‌بخشی در بین ملت ما شده است.

موضوع خلیج فارس هم از جمله موضوعاتی است که دفاع از آنها مورد وفاق همه مردم ما از فارس، عرب، کرد، لر و بلوچ است و به عاملی وحدت‌بخش در جامعه تبدیل شده است.
این روزها مردم ما بیش از پیش خلیج فارس را بخشی از هویت خود می‌دانند؛ از این رو یکپارچه در کنار هم نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند؛ همان‌طور که در روزهای اخیر دیدیم، نام جعلی خلیج عربی که در سایت گوگل آمده بود با چه واکنش هوشمندانه‌ای از سوی مردم مواجه شد و همه یکپارچه نسبت به این قضیه آگاهانه و یکپارچه حساسیت نشان دادند.

* عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

کد خبر 50339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز